Mam półtora roku i jestem w żłobku

Dziecko rośnie. Z dnia na dzień rodzice obserwują jak z nieporadnego, maleńkiego człowieka powstaje „osoba”. Dojrzalsza, bardziej świadoma otaczającego ją „wielkiego” świata.

Pojawiają się pierwsze pragnienia i rysy charakteru. Między 12 a 24 miesiącem życia ciało malucha przyśpiesza. Rośnie średnio między 7 a 13 cm, równocześnie przybierając na wadze ok 2 kg. To już nie jest drobniutki niemowlak schowany w ciepłych śpioszkach ale mały chłopczyk / dziewczynka. Wciąż sporo śpi. Okolo 14 godzin dziennie nie powinno rodzica dziwić. Rozdrażnienie dziecka może być spowodowane nieraz brakiem snu w ciągu dnia, więc „solidna drzemka” jest koniecznym punktem w harmonogramie żłobka lub domowego zacisza.

Bezpieczny świat jest głównie w objęciach rodzica a reszta otoczenia choć niezwykła i budząca ciekawość jest traktowana z mocnym dystansem. Próba nawiązania kontaktu przez obcych może spowodować gwałtowny wybuch płaczu i chęć szybkiego powrotu w objęcia mamy.

Zaczynają się pojawiać pierwsze mniej lub bardziej udane próby mówienia. Zakres słownictwa jest raczej ubogi a zwroty często gubią litery lub brzmią podobnie fonetycznie. Czasem rodzice martwią się, że ich dziecko zaczyna mówić później niż rówieśnicy ale tych różnic nie należy się obawiać, są one normalną koleją rzeczy. Mimo ograniczonego zasobu słów, maluch zaczyna rozumieć kiedy zwracasz się do niego bezpośrednio.

Dziecko zdecydowanie nadrabia braki słownictwa i mowy używając mimiki lub po prostu wyciągając dłoń pokazując palcem obiekt swoich zainteresowań. Ta sygnalizacja ma również dodatkowe znaczenie. Półtoraroczne dziecko już jest gotowe na korzystanie z nocnika. Sygnalizuje nam gdy ma pełną / mokrą pieluchę lub daje znać, że jeżeli nie zareagujemy wystarczająco szybko to ta pielucha zaraz się napełni.

Nieraz możemy być zaskoczeni pamięcią dziecka. W wieku 18 miesięcy maluch pamięta co się działo 1-2 dni wcześniej. Półtoraroczne dziecko już wie jak wpłynąć na rodziców, potrafi miewać napady złości tylko i wyłącznie dlatego żeby zwrócić na siebie uwagę rodzica. Jego cierpliwość jest znikoma, praktycznie nie istnieje.

To również okres kiedy dziecko powiela czynności dorosłych, intensywnie naśladuje tatę i mamę. Czynności takie jak ubranie się do żłobka jest prawdziwym wyzwaniem. Maluch stopniowo opanowuje ruch zdejmowania kurtki, ubrania zmiennych kapci w żłobku.

Podczas interakcji z innymi dziećmi w żłobku Bobik rodzice często dopiero pierwszy raz dostrzegą, że maluchy nie bawią się bezpośrednio ale naśladując zachowania innych. To interakcja / zabawa równoległa.

Elementami, które kształtują rówieśnicze więzi podczas zabaw w żłobku są na przykład:

– wymiana zabawek z innymi dziećmi podczas zajęć,

– organizowanie zabaw, tak aby ułatwiały łączenie się w grupy lub angażowały kilka maluchów w jedno zadanie.

Zajęcia grupowe w żłobku Bobik dają maluchom również umiejętność radzenia sobie z otoczeniem innych dzieci i relacjami z nimi. Oczywiście nie obejdzie się bez chwilowych antypatii ze względu na „podbieranie” sobie ulubionych zabawek, jednak takie relacje są bardzo ważne podczas rozwoju dziecka. Jak widać mając około 18 miesięcy dzieje się wokół dziecka bardzo dużo:)

A to dopiero początek, wkrótce zaczną się bunty dwulatka…