Mowa dziecka
Bardzo ważną umiejętność w obecnych czasach stanowi mówienie. Jednak mowa to jedna z najtrudniejszych rzeczy, jakie dziecko musi się nauczyć. Każdy kto został rodzicem z niecierpliwością czeka, aż usłyszy wymarzone ,,mama” czy ,,tata”. Zanim maluszek wypowie swoje pierwsze słowa mija rok, ponieważ mowa to nie tylko praca buzi, ale na tą czynność składa się wiele elementów. Zanim dziecko wypowie pierwsze słowa musi nauczyć się wielu rzeczy i poznać całe swoje otoczenie.
Dziecko rodzi się z predyspozycjami do posługiwania się mową, ale to otaczające go środowisko wpływa na jego rozwój. Bardzo ważną role odgrywa dialog między niemowlęciem, a matką i innymi osobami bliskimi. Dzięki niemu dziecko czuje się bezpiecznie, a także uczy się zachowań społecznych. Niemowlę swoją przygodę z nauką języka rozpoczyna przez zabawę. To właśnie rodzice są jej pierwszymi nauczycielami. Bardzo często rodzice nie wiedzą i nie doceniają roli zabawy, a to ona wpływa na rozwijanie czynności ruchowych, wzrokowych, słuchowych, które są niezbędne w przyswajaniu mowy. Codzienne sprawy powodują, że rodzice zapominają o zabawie. W harmonogramie planu zajęć żłobkowych dużo czasu poświęca się na zabawę. Dzieci uwielbiają spędzać czas bawiąc się.
Najpierw pojawiają się pierwsze luźnie rzucone słowa, nieraz nawet wypowiedziane przez przypadek, nieświadomie przez dziecko. Okres zdania u dzieci pojawia się od 2 do 3 roku życia. Dziecko stara się budować, wypowiadać dłuższe wypowiedzi. Nie można na tym etapie mówić, że te wypowiedzi będą z zaimkami, odpowiednimi przyimkami. Będą to zdania dwu, trzy wyrazowe, zdania pytające, rozkazujące lub wykrzyknikowe.
Wspólne zabawy z dzieckiem to cudowny czas, którego nigdy nikt nie odbierze. Rodzice jak i dziecko, czerpią z niego przyjemność. Można wtedy zauważyć jak szybko dziecko się rozwija, umie coś nowego. Są to chwile dla rodziców, które dostarczą im wiele uśmiechów, radości a nawet łez. Zapiszą się w ich pamięci na wiele lat. Warto więc brać udział we wspólnych zajęciach organizowanych w klubie malucha Bobik gdzie rodzice mogą wspólnie spędzać czas ze swoimi pociechami. Brak zabawy może spowodować zaburzenia w rozwoju małego dziecka.
Rola logopedycznej zabawy w rozwoju mowy:
– zajęcia logopedyczne łagodzą, rozluźniają mowę dziecka,
– przyswajają kojarzenie i zapamiętywanie,
– przyswajają nowe pojęcia, słowa,
– motywują dziecko do mowy,
– pozwalają rodzicom na powtórzenie zajęć z dzieckiem w domu ponieważ zabawy te są proste i łatwe do zapamiętywania.
W żłobku i Klubie Malucha ciocie zawsze zachęcają do zwiększania samodzielności dzieci, pozwalają dziecku samemu zakładać kapcioszki, ubierać kurteczki czy posługiwać się samemu sztućcami. Samo jednak otoczenie rówieśników motywuje dziecko do większej samodzielności. Maluchy uczą się od siebie nawzajem. Naśladują swojego kolegę gdy on sam stara się zjeść obiadek. Dzieciaczki żłobkowe szybciej same opanowują sztukę korzystania z nocnika czy poznają nowe słowa. U dzieci rozwijają się szybciej – mowa, umiejętności edukacyjne oraz nauka samoobsługi. Otoczenie grupy sprawia, że dzieci stają się bardziej odważne, nawet dzieci nieśmiałe mają szansę na częstsze zabieranie głosu.
Najistotniejszą wartością żłobka, klubu malucha i przedszkola, ciężką do zrealizowania w warunkach domowych, jest u dziecka rozwój społecznych umiejętności oraz socjalizacji. Dzieci w grupie uczą się współpracy, dzielenia i czekania na swoją kolej w zabawie.
Żłobki, kluby malucha i przedszkola są też miejscem, w którym rozwój maluchów jest stymulowany pod wieloma względami dzięki zajęciom plastycznym, fizycznym, muzycznym.