Rozwój zabawy w żłobku i przedszkolu

Osiemnastomiesięczne dziecko potrafi budować wieżę z klocków, układać proste puzzle, szukać podobieństw i różnic. Dobrym pomysłem są więc zabawy z klockami, dopasowywanie figur czy też szukanie takich samych elementów. Maluch jest już dużo bardziej sprawny manualnie można więc zacząć proponować zabawy w malowanie paluszkami czy też lepienie z masy solnej.

Okres między 18 a 24 miesiącem życia to również czas kiedy dziecko zaczyna czerpać satysfakcję z rysowania. Pierwsze rysunki oczywiście niczego nie przypominają. Należy jednak pamiętać, że ciekawość i zainteresowanie rysowaniem może być tak duże, że maluch zacznie tworzyć swoje obrazy wszędzie tam, gdzie uzna to za stosowne… Szczególnym upodobaniem malców cieszą się ściany. Dziecko zaczyna w zabawie naśladować, co robi dorosły, np. usypia lalę kołysząc ją w ramionach. Potrafi bawiąc się udawać, że np. klocek to telefon a kamyki to ziemniaczki, itp. Zaczyna rozpoznawać siebie w lustrze. Lubi się bawić we wsypywanie drobnych przedmiotów do różnych pojemników, przewożenie ich z miejsca na miejsce w wózkach i samochodach, wysypywanie, ciągnięcie za sobą zabawek na sznurku lub ich popychanie.

W drugim roku życia, dzieci preferują zabawy konstrukcyjne a dzięki nim ćwiczą sprawność manualną. Warto zachęcać dziecko do kończenia rozpoczętej zabawy, do wyrażania jak największej inicjatywy i pomysłowości w czasie zabaw, maluch powinien naturalnie uczyć się cieszyć swoim dziełem i umieć krytycznie je oceniać. To również na tym etapie można już zaobserwować preferencje płciowe w zabawie, chłopcy wybierają budowanie z klocków a dziewczynki lalki czy wózki. Maluchy w drugim roku życia nie potrafią w pełni bawić się z rówieśnikami, nie umieją współpracować w zabawie, bawią się obok siebie a nie ze sobą.

Zabawy tematyczne nazywane są także zabawami twórczymi, odtwórczymi, fikcyjnymi, iluzyjnymi, imaginacyjnymi, symbolicznymi, naśladowczymi, dramatycznymi, oraz zabawami w role. Cechą charakterystyczną tego rodzaju zabaw jest fakt używania przez dziecko przedmiotów w specjalnej funkcji oraz przybierania przez dziecko pewnych ról – odzwierciedlających przeważnie normalne życie, pracę ludzi.

Już od najmłodszych lat można zauważyć różnice płciowe, w żłobkach, klubach malucha, przedszkolach dzieci tworzą najczęściej grupki męskie i żeńskie nie będąc do końca tego świadomymi.

Warto jednak zapamiętać, iż zabawa ma istotny wpływ na rozwój małego dziecka, to poprzez zabawę dziecko poznaje otaczający go świat.

Dziecko naśladuje czynności zaobserwowane w swoim otoczeniu. W czasie tych zabaw podejmuje jakąś rolę, odgrywa kogoś, przy czym w swoisty sposób modyfikuje działania i zachowania pierwowzoru, tworzy nowe rozwiązania sytuacji.

Wszystko to dzieje się w świecie wyobraźni, na niby, ale dla dziecka ma wszelkie cechy realności. Złożoność i bogactwo zabawy są w znacznym stopniu uzależnione od doświadczeń dziecka a więc od jego wieku. Najistotniejszą cechą tych zabaw jest ich temat – dzieci bawią się w „coś” (dom, sklep, szkołę). U młodszych dzieci często temat ogranicza się do jednego elementu, na przykład bawiąc się w dom „gotuje obiad” czyli manipuluje garnuszkami.

zabawa z żłobku miedzyrzecze

Ważnym składnikiem zabawy tematycznej są wypowiedzi słowne dziecka. Występują one nie tylko w zabawach grupowych, lecz również w zabawach indywidualnych w postaci monologów. Zdarza się, że dziecko prowadzi dialog, podejmując dwie role jednocześnie. W obrębie zabawy tematycznej można odnaleźć elementy zabaw tematycznych, ruchowych i dydaktycznych. Ma ona wielką wartość dla rozwoju dziecka, gdyż scala wszystkie funkcje psychiczne i fizyczne.

Tematyka zabaw jest zróżnicowana, choć niektóre powtarzają się częściej niż inne. Dziewczynki najchętniej bawią się w szkołę, sklep, dom, lekarza, w teatr; chłopcy zaś w zabawy związane z walką oraz w kierowców. Wśród tematów wspólnych zabaw występują takie, które są atrakcyjne zarówno dla chłopców, jak i dziewczynek.

Są to najczęściej zabawy w dom, zwierzęta, teatr. Rozkład tematów podejmowanych przez dziewczynki i chłopców wynika przede wszystkim z tego, że dzieci w wieku przedszkolnym zaczynają się identyfikować z własną płcią.

Działanie dzieci jest wzorowane na świecie ludzi dorosłych – dlatego chłopcy wybierają tematy i role, w których czują się „męsko” oraz mogą pokazać swoje umiejętności. Dziewczynki nie lubią zabaw, w których są jakiekolwiek elementy przemocy. W zabawach są one najczęściej: matkami, dziećmi, nauczycielkami, aktorkami, ekspedientkami, lekarkami. Chłopcy zaś to: widzowie w teatrze, kierowcy, wojownicy, postacie z filmu, pacjenci.

Już od najmłodszych lat można zauważyć różnice płciowe, w żłobkach, klubach malucha, przedszkolach dzieci tworzą najczęściej grupki męskie i żeńskie nie będąc do końca tego świadomymi.

Warto jednak zapamiętać, iż zabawa ma istotny wpływ na rozwój małego dziecka, to poprzez zabawę dziecko poznaje otaczający go świat.